ראשי » הוליסטיקה-כללי » מגמות ברשלנות רפואית

מגמות ברשלנות רפואית

רשלנות רפואית בישראל ובעולם – מגמות ותובנות בהקשר של תקשורת בינאישית

על הקשר בין איכות התקשורת בין מטופל למטפל משפיעה על כמות מקרי רשלנות רפואית ופציעות . 

מה הקשר בין רשלנות רפואית, מחלות ופציעות במהלך טיפול רפואי הניתן לחולים, לבין איכות התקשורת הבינאישית בין הרופא למטופל ?

ממצאי מחקר שפורסם על ידי ארגון דירוג איכות הרפואי Healthgrades מצביע על כך שמטפלים בתחום הרפואה אשר הינם בעלי איכויות תקשורת בינאישית גרועה עם מטופליהם- כלומר כאלה שהתקשורת הבינאישית בינם לבין החולים אינה אופטימלית, מצויים בסיכון מקצועי הגבוה ב-15% לסיכונים של המטופלים שלהם ללקות בבעיות רפואיות, מחלות, פציעות וכדומה באופן המגביר את הסיכון של המטפלים והמטופלים לרשלנות רפואית.

מן המחקר עולה כי חולים שקיבלו טיפול רפואי מרופאים בבתי חולים אשר הרופאים שבהם דורגו כבעלי יכולות התקשורת הבין- אישית הגרועה ביותר, היו מצויים בסיכון כולל של 15% יותר לאירוע רפואי חריג, אשר עלול להיות התרשלות. וזאת לאו דווקא טיפול לקוי שעולה כדי רשלנות רפואית כהגדרתה בחוק, כזו שהסתיימה בתביעה נזיקית בגין התרשלות, שבה הוכחה חריגה מנורמת התנהגות סבירה בהיבט המקצועי, התהוות נזק מוכח למטופל וקשר סיבתי ביניהם.

עוד עלה מן המחקר כי בבתי חולים בהם הרופאים היו בעלי דירוג יכולות תקשורתיות הגרוע ביותר, היו המטופלים בסיכון גבוה יותר בשיעור של 42% לסבול מזיהומים במחזור הדם לאחר ניתוח, סיכון מוגבר ב- 46% לסבול מפצעי לחץ משכיב, סיכון מוגבר ב36% לסבול מקרישי דם בריאות או ברגליים, ומעל 50% סיכון יותר לסבול מזיהומי דרכי השתן בשל קטטר.

מן הממצאים ניתן להסיק כי על מנת להפחית את מקרי הרשלנות הרפואית, לצמצם את הסיכון לפגיעה שאינה כורח המציאות, להפחתת הסיכון לחבלות ופציעות, מחלות ובעיות רפואיות, על המטפל לשפר את מיומניויות התקשורת האישית.

הרציונל המהותי העומד מאחורי מסקנה זו קשור ככל הנראה לכך שרופאים המקיימים תקשורת טובה עם המטופלים מפחיתים את הסיכון שלהם לרשלנות רפואית או לפגיעה בחולים, התהוות מצבים רפואיים, בעיות, מחלות ופציעות בשל העובדה שהם מקיימים תקשורת פתוחה, מכילה ומקבלת, כזו היוצרת אפיק שיחה פתוח להעברת מידע ובכך מסייע לפתרון בעיות רפואיות עוד בשלבים הראשונים של התהוותם. כלומר רופא קשוב ואמפתי מגביר את הסיכוי למנוע בזמן סיבוכים והידרדרות במצב רפואי בתחילתו.

קטגוריות: הוליסטיקה-כללי
דילוג לתוכן