ראשי » הוליסטיקה-כללי, מודעות עצמית, קואצ'ינג-התפתחות אישית » יום המשפחה:דאגה לשלומם של הילדים מהסכנות האינטרנט והמחשב

יום המשפחה:דאגה לשלומם של הילדים מהסכנות האינטרנט והמחשב

ממצאי הלמ”ס: ילדים עושים שימוש רחב באינטרנט אך הוריהם מבעים דאגה מהשלכות השימוש והשפעותיו

מודעותו החברתית של הילד, יכולותיו הרגשיות, האינטראקציות והקשרים הבינאישיים שהוא מפתח תלויים במידה רבה בחוויות הסביבתיות שהוא חווה וביניהן בילוי וחוויות ממשיות משותפות עם חברים ועמיתים. עד כמה משפיע השימוש הגובר במחשב בכלל וברשת האינטרנט בפרט על יכולותיהם הרגשיות, מודעותם החברתית ותפקודם של ילדים ?  

לכוד. אילוסטרציה: מערכת פורטל הוליסטיקה- רפואה משלימה

לכוד. אילוסטרציה: מערכת פורטל הוליסטיקה- רפואה משלימה

לקראת יום המשפחה : נתוני הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2010 שפורסמו לאחרונה לרגל יום המשפחה המצוין בישראל בל’ בשבט 23.2.2012, שופכים אור על היקף תופעת השימוש במחשב בקרב ילדים ועל תפיסות המשפחה ביחס לשימוש במחשב, פעילויות הפנאי של הילד והסכנות הנתפסות מהשימוש באינטרנט. 

מה היקף השימוש של ילדי ישראל במחשב? אילו מטרות משמש המחשב – פנאי ובידוק או מטרות לימודיות ? מה חושבים ההורים על הסכנות הטמונות לילדים משימוש במחשב ? מה דעת הציבור על תרומתו של האינטרנט לצמצום פעילויות פנאי אחרות כמו קריאת ספרים, בילוי עם חברים או צפייה בטלוויזיה ? וכיצד תופסים ההורים את מקומו של האינטרנט כאמצעי המסייע לשמור על קשר עם חברים ?

נתוני הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2010 שפורסמו לאחרונה לקראת יום המשפחה החל מחר ל’ בשבט 23.2.2012 – שופכים אור על התשובות לשאלות אלה ואחרות. מן הממצאים עולה כי 88% מההורים שהשתתפו בסקר – הורים לילדים בגילאי 6 עד 17 שמשתמשים במחשב, ציינו כי הם מסכימים לכך ש”יש לחסום אתרי אינטרנט בעלי תוכן לא מוסרי או מסוכן”. יחד עם זאת רק 38% מההורים ציינו כי נקטו בפעולה ממשית במחשב שלהם לחסון אתרים שאינם מתאימים לילדים במחשב המשמש את הילד.
תופעת השימוש במחשב וברשת האינטרנט הפכה רווחת עד ש 85% מהורים דיווחו על כך שילדיהם (ביגלאי 6 עד 17 כאמור) משתמשים במחשב בבית.

אמנם ההורים משיבים כי 85% מהילדים משתמשים במחשב למטרות לימודיות אך 97% מההורים הללו מדווחים על מטרות השימוש במחשב בעיקר לשם הנאה ובידוק. מן הממצאים עולה כי 65% ההורים מגבילים את ילדיהם בשימוש במחשב ואילו באשר להשפעתו החברתית של המחשב מציינים 47% מההורים כי הילדים יושבים מול המחשב במקום לבלות עם חברים.
עוד עולה מן הממצאים כי 70% מהמשיבים סבורים כי השימוש ברשת האינטרנט מביא לצמצום בפעילות פנאי וביניהם קריאת ספרים, צפייה בטלוויזיה, או בילוי עם חברים. יחד עם זאת, 68% חושבים שרשת האינטרנט מאפשרת לילדים לשמור על קשר עם חברי. תפיסות אלה נפוצות בעיקר בקרב צעירים (81% בקרב בני 20- 24) בהשוואה לבני הדור המבוגר יותר שככל הנראה מעדיפים את המגע הבלתי אמצעי, הקשר האישי והחיברות הבלתי מתווך שלא דרך אמצעי הדיגיטציה האינטרנטיים שכן מקרב בני 65% רק 53% סבורים כך .

עד כמה ישפיעו המגמות החדשות והשינויים הללו על יצירת תופעות פסיכולוגיות, רגשיות, נפשיות וחברתיות בקרב דור המחשב המתהווה היום ? כיצד יביאו שינויים אלה להשלכה על מידת ההבנה והמודעות הסביבתית הרוחנית, הנפשית והרגשית ? ימים יגידו. בינתיים חשוב שהפיגורות החינוכיות בחיי הילדים, המומחים, הורים והמורים ישמרו לצד החופש לפיתוח אישי וחברתי באמצעות המחשב ורשת האינטרנט, גם על מידה של איזון רגשי, הבנה רוחנית, מודעות עצמית ורגשיות פסיכולוגית- עצמית וחברתית של הילד והמשפחה.

תגיות:

השאר תגובה

דילוג לתוכן