ראשי » הוליסטיקה-כללי, התפתחות אישית-הגשמה עצמית, מודעות עצמית, קואצ'ינג-התפתחות אישית » טלוויזיה והתפתחות אישית של ילדים

טלוויזיה והתפתחות אישית של ילדים

ילדים צופים בטלוויזיה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc 2.5 by- sa . צילום: -d'Olivier EPRON

ילדים צופים בטלוויזיה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc 2.5 by- sa . צילום: -d'Olivier EPRON

התפתחות אישית של ילדים

התפתחותם של תינוקות וילדים קטנים היא נושא שלא זוכה להתייחסות רבה בהשוואה לתחום הטיפול במבוגרים בתחום הרפואה האלטרנטיבית והמשלימה, בשל מורכבות הנושא, והחשש מתוצאות והשלכות רפואיות ונפשיות על בריאותו של התינוק או הילד.

עם זאת, ממצאי מחקרים מדעיים בתחום יכולים לספק להורים ולמטפלים אלטרנטיביים העוסקים במתן מענה הוליסטי לבעיות תינוקות וילדים, מספר תובנות מרתקות באשר להתפתחות תקינה של הילד, בסביבה של עידן המודרני המערבי, עתיר הגירויים והחומריות.

כך מחקר חדש של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים שבעקבותיו מונפקות הנחיות חדשות להורים ולמטפלים, בחן את השפעתה של טלוויזיה אפילו במינון נמוך וסדרות טלוויזיה לילדים עד גיל שנתיים, שנחשבות “חינוכיות” ובעלות ערך לימודי והתפתחותי כביכול ומצא כי צפייה של ילדים מתחת לגיל שנתיים יש יותר נזקים וההשפעות השליליות ברמה הנפשית, רגשית, רוחנית, התפתחותית וחברתית של הילדים מאשר תועלת ולפיכך מומלץ להורים לצמצם את החשיפה של ילדיהם לצפייה בטלוויזיה עד למינימום אפשרי ולא לצפות בה בכלל.

מן המחקר, שבחן ממצאים של עשרות מחקרים הנוגעים להשלכות של צפייה בטלוויזיה על התפתחות התינוק והילד, עלה כי טלוויזיה לא מסייעת אלא אף פוגעת לעיתים רבות בכישורים חברתיים, התפתחות, יכולות שפה, התפתחות מוטורית, תקשורת חברתית, הרגלי אכילה, הרגלי שינה ועוד ולפיכך יש להמעיט בצפייה בה ככל האפשר.

המחקר מעלה כי 90% מההורים דיווחו כי ילדיהם בני שנתיים ומטה צופים בתוכניות טלוויזיה או במדיה אלקטרונית אחרת וכי בממוצע הילדים צופים בטלוויזיה שעה עד שעתיים ביום. עוד עולה כי כבר בגיל 3 כמעט לשליש מהילדים יש מכישר טלוויזיה בחדר השינה שלהם, וכי הורים רבים סבורים כי תוכניות טלוויזיה “חינוכיות” ו”לימודיות” הן חשובות מאד לבריאות ההתפתחותית של התינוק, הורים מעין אלה משאירים את מקלטי הטלוויזיה פתוחים ברקע רוב שעות היום.

לאור ממצאי המחקר באשר להשפעות השליליות של הטלוויזיה על התפתחות הילד, כישוריו החברתיים, הרגלי השינה שלו והרגלי ההאכלה שלו, המלצות האקדמיה לרפואת ילדים להורים ולמטפלים בילדים הן להמנע ככל האפשר מצפייה של ילדים עד גיל שנתיים בטלוויזיה ובמידת האפשר אף למנוע מהילדים לצפות בתוכניות לגמרי. במידה וההורים מתעקשים לתת לילדים לצפות בטלוויזיה, מומלץ להכין אסטרטגית צפייה באופן שיווסת ויפחית את הצפייה ויעודד את הילד לפעילויות אחרות כמו משחק בצעצועים או עם ילדים אחרים או משחקים עם ההורים, וימנע להכניס לחדר השינה של הילד טלוויזיה.

תגיות:
דילוג לתוכן