ראשי » הוליסטיקה-כללי, מיסטיקה, קבלה-יהדות, רוחניות » שאלות על מהות האושר-פרק מהספר מחשבות שבלב

שאלות על מהות האושר-פרק מהספר מחשבות שבלב

פרק  מתוך הספר-מחשבות שבלב- משמעות החיים, הוית הטבע, אמת, חסר ואמונה

חלק רביעי- מתוך פרק י”ג מתוך הספר “מחשבות שבלב- משמעות החיים, הוית הטבע, אמת, חסר ואמונה “. מאת: פרופסור אבשלום מזרחי . הוצאת אופוס, 2014

הגדרות, התייחסויות ושאלות סביב מושג האושר ומהותו
ברצף הדורות, לערך “אושר” קמו הגדרות — ובעיקר שאלות לא מעטות, כמו למשל: מהו אושר? מהו אושר אנושי? האם יש אושר של קהילה? אושר של אומה? האם ניתן למדוד אושר? ואם ניתן למדוד אושר, כיצד ניתן לעשות זאת? שאלות אלה ואחרות הביאו לפרישׂה רחבה של מחקרים שבוצעו במרוצת השנים על מהוּת האושר.
פתגם סיני עתיק טוען כי “אושר פירושו מישהו לאהוב, ומַשהו לעסוק בו, משהו לשאוף אליו”.
לא קל לקבוע את מהוּת האושר, או את הסיבות להופעתו בחיי האדם. אך כאשר האושר מופיע ו”מַקיש על דלת נשמתו”, האדם חש בו. זוהי תחושה שלא ניתן להסבירה במילים פשוטות, אך היא קיימת — היא כבר כאן. יש בה מִשּׁוּם רגע שבּוֹ האדם הגיע למילוי משאלות לבו לטובה ולברכה.
כאשר שואלים אנשים מה גורם להם לאושר, מקבלים תשובות אין-ספור: חלקן מקובלות ושכיחות וחלקן נדירות בהווייתן.
בין המקובלות והשכיחות בתשובות על השאלה “מה יביא לך אושר?” מצויות ההתייחסויות הבאות: פרנסה טובה, זוגיוּת מוצלחת, בריאות טובה, קניית דירה חדשה, רכישת רכב חדש, הצלחה ו/או קידום בעבודה, הוֹלדת ילדים בריאים, נכדים בריאים, והרשימה עוד ארוכה.
אני זוכר שבמסעותיי בנפאל, שכרנו סבּל (Porter) אשר נשא את תרמילינו בטיולנו בהרי ההימליה. הוא צָעד את כל הדרך כאשר הוא
נועל לרגליו את מה שאנו קוראים בשם “סנדלי אצבע”. בסיום המסע, כאשר חזרנו לכפרו — שממנו יצאנו למסע — הוא קיבל את שכרו. בשכר שקיבל מאִתנו הוא רץ לחנות המכולת, שמכרה גם נעליים, וקנה לו נעלי התעמלות פשוטות ביותר. הוא נעל אותן והסתובב בכפר עם חיוך מאוֹזן לאוזן. ראינו שאין מאושר ממנו. אושר של ממש. אך זה אושר שיָפוּג, כאשר אותו בחור יתרגל לנעלי ההתעמלות החדשות שקנה ויצטרך להמשיך ולהילחם על קיומו היומיומי שהוא קיום של דלוּת ועוני אשר רחוקים מכל סממן של אושר.
האושר אינו נמצא בשליטת האדם. אדם חותר להגשים את כל מִשאלות לבו לטובה — על מנת להגיע לאושר, אך אין הוא יודע כמה שלבּים ב”סולם האושר” עליו לטפּס על מנת להגיע אל האושר השלם, המקיף והיציב — אושר שאינו מתפוגג עם הזמן.
מחקרים רבים נערכו — ועדיין נערכים — בנושא מהוּת האושר, גורמיו, השפעותיו ודרכים למדידה שלו.
מטֶבע החיים, רוב החוקרים את מסגְרות האושר באים מתחומי הפסיכולוגיה. יש ביניהם מי שהציעו שיטות ל”מדידת האושר”.
להבנתי, מכיוון שהאושר הוא דבר כל כך אישי, שום שיטת מדידה לא תוסיף ואולי רק תגרע מהווייתו.

 לרכישת הספר – “מחשבות שבלב- משמעות החיים, הוית הטבע, אמת, חסר ואמונה” מאת פרופסור אבשלום מזרחי, בהוצאת אופוס 

 

דילוג לתוכן