ראשי » הוליסטיקה-כללי, התפתחות אישית-הגשמה עצמית, מודעות עצמית, קואצ'ינג-התפתחות אישית » שחרור רגשי: בלוג מסייע להפחתת מצוקות

שחרור רגשי: בלוג מסייע להפחתת מצוקות

שחרור רגשי, קבלת פידבק והעצמה חברתית, שיתוף חברי בכתיבת בלוג מעצים ומסייע להתמודדות עם מצוקות בני נוער

עד כמה שחרור רגשי, קבלת פידבק והעצמה חברתית, שיתוף חברי מעצים את הנפש ומסייע להפחית מצוקות ? ממצאי מחקר חדש מעלים שכתיבת בלוג בנושאים הקשורים למצוקה רגשית יעילים להפחתת המצוקות אפילו יותר מכתיבה למגירה; בני נוער שכותבים בלוג אישי שעוסק במצוקותיהם זוכים להפחתת המצוקות במידה הרבה ביותר בהשוואה לצעירים שלא כתבו בכלל או בהשוואה לצעירים שכתבו יומן אישי לעצמם בלבד או שכתבו בלוג חסום לתגובות של עמיתיהם. כך לפי ממצאי מחקר חדש שפורסם על ידי חוקרים מאוניברסיטת חיפה לאחרונה.  

שימוש ברשת האינטרנט. אילוסטרציה מאת: Peter Welleman

שימוש ברשת האינטרנט. אילוסטרציה מאת: Peter Welleman

כתיבה משתפת החולקת את החוויות, הרגשות והמצוקות באמצעות שימוש במדיום חברתי אינטרנטי כמו בלוג עוזרת לבני נוער במצוקה רגשית-חברתית לשפר את תחושת ההערכה העצמית שלהן ולהתמודד עם הקושי שלהם. עורכי המחקר הפרופסור עזי ברק והדוקטור מירן בוניאל ניסים, מציינים כי ממצאי המחקר העיקריים מדגישים כי “אצל הדור הנוכחי, כתיבה באינטרנט במסגרת בלוג יעילה אף יותר מהכתיבה הפרטית המיועדת לעיניי הכותב בלבד”.

לדברי החוקרים ידוע כי לכתיבה יש ערך טיפולי לחיזוק הדימוי העצמי והתמודדות עם הקשיים- ובמיוחד לכתיבה ביומן אישי- כתיבה “למגירה” אך מה שמתברר מהמחקר החדש הוא כי בדור הנוכחי, הערך הטיפולי המסייע של כתיבה הבעתית באינטרנט במסגרת בלוג יעילה אפילו יותר בהשוואה לכתיבה למגירה.

המחקר התבסס על נתונים שנאספו בתחילת המחקר, בסיומו ולאחר חודשיים מתום המחקר משש קבוצות מחקר שכללו 161 בני נוער שנבחרו בהתבסס על אבחון מצוקה רגשית-חברתית אצלם. חברי הקבוצות התבקשו לכתוב אודות נושאים כלליים או על מצוקתם הרגשית (בבלוג פתוח או סגור לתגובות הגולשים, תוך פיקוח של החוקרים על התגובות כך שלא יכילו תגובות פוגעניות) או לכתוב רק “יומן למגירה” או לא לכתוב בכלל (קבוצת הביקורת לשם השוואה).

בני הנוער התבקשו לכתוב את הבלוג במשך 10 שבועות, פעמיים בשבוע לפחות, באופן אנונימי.
הממצאים העלו כי מצבם הרגשי וההתנהגותי של בני הנוער בקבוצה שכתבה אודות קשיה הרגשיים בבלוג פתוח לתגובות השתפר באופן המשמעותי ביותר. כך גם כתיבת בלוג סגור שיפר את המצב הרגשי. כתיבת בלוג בנושאים כלליים היה אפקטיבי פחות ואילו “כתיבה למגירה” סייעה להפחתת המצוקה (כפי שכבר נמצא בספרות המחקרית) אך פחות בהשוואה לכתיבת בלוג.

ממצאי המחקר מדגישים את הצורך בהכלה רגשית על ידי אחרים, שיתוף, קבלת תחושת הזדהות ואיפשור, העצמה של הצעיר, פידבק חברתי ואיוורור רגשי. אלה מתאפשרים על ידי כתיבה יוצרת בכלל, ובפרט על ידי כתיבה בבלוג תוך קבלת תגובות באופן המביע את הספקטרום הרגשי המבטא את מצוקתו של הצעיר, באופן המשחרר אותו מבחינה רגשית, מעצים אותו וממקד אותו.