ראשי » הוליסטיקה-כללי, חדשות-הוליסטיקה » פעילות גופנית ומנטלית בגיל מבוגר

פעילות גופנית ומנטלית בגיל מבוגר

מחקר חדש: תועלות שכליות לפעילות גופנית מתיחות וקואורדינציה בגיל מבוגר

גופנפש: פעילות גופנית ופעילות מנטלית מסייעת לקשישים ולמבוגרים בשמירה על יכולות גופניות ובמיוחד על תפקודים שכליים קוגניטיביים ובכך משפרת את רמת החיים שלהם, את איכות חייהם בגיל הזהב ואת האיזון הרגשי, הרוחני והמנטלי שלהם.

פעילות גופנית. מקור: ויקיפדיה ברשיון -cc3-sa-by. צילום: Shustov

פעילות גופנית. מקור: ויקיפדיה ברשיון -cc3-sa-by. צילום: Shustov

לשם בחינת השפעת פעילות גופנית מאומצת לעומת פעילות רגועה של מתיחות וקואורדינציה בחנו החוקרים 68 גברים ונשים בגילאי 40 עד 56 וחילקו אותם לשתי קבוצות: האחת שהתעמלה פעמיים בשבוע למשך שישה חודשים באימונים אירוביים באופניים לעומת הקבוצה השניה שבמשך פעמיים בשבוע במשך שישה חודשים השתתפה בתרגילי קואורדינציה ומתיחות. קבוצה שלישית של נבדקים- קבוצת הביקורת לא השתתפה בכל פעילות מסוג שהוא.

החוקרים בחנו את יכולותיהם ותפקודיהם הפסיכומטריים והשכליים-קוגניטיביים של המשתתפים בתחילת המחקר ולאחריו. מניתוח הממצאים העלו החוקרים כי גם המשתתפים בקבוצת הסיבולת הלבבית שהתאמנו באופניים וגם אלה שערכו מתיחות ותרגילי קואורדינציה חוו שיפור משמעותי בזיכרון לטווח קצר- הזיכרון האפיזודי. הכושר הקרדיו-וסקולרי נמצא כקשור באופן חיובי ישיר לשיפור בזיכרון לטווח הקצר. זאת בהשוואה לקבוצה שלא התעמלה כלל.

עוד מצאו החוקרים כי חברי הקבוצה שערכה מתיחות ואימוני קואורדינציה נהנו משיפור ביכולת תשומת הלב לפרטים- תשומת לב סלקטיבית.

הממצאים פורסמו בכתב העת הירחון הרשמי של המחלקה לבריאות הנפש של איגוד הפסיכולוגים האמריקאים Health Psychology. המחקר נערך על ידי חוקרים גרמנים מן המחלקה לפיזיולוגיה ביולוגית ולנוירופסיכולוגיה באוניברסיטת המבורג שבגרמניה.