ראשי » הוליסטיקה-כללי, התפתחות אישית-הגשמה עצמית, חדשות-הוליסטיקה, קואצ'ינג-התפתחות אישית, רפואה טבעית, תזונה-דיאטה » שימוש בפייסבוק וסיכון להשמנה וחוסר שליטה כלכלית

שימוש בפייסבוק וסיכון להשמנה וחוסר שליטה כלכלית

חוקרים: שימוש ברשתות חברתיות כדוגמת פייסבוק מובילים לשיפור בדימוי עצמי הקשור להפחתת שליטה ומשמעת עצמית וקשור להשמנה ובזבוזים כספיים ברשת

האם רשת הפייסבוק גורמת לאנשים לסבול מעודף משקל, השמנת יתר ולבזבוזי כספים מיותרים כתוצאה משינוי בדימוי העצמי החברתי שלהם ? מה הקשר בין שימוש ברשת חברתית כמו פייסבוק לבין דימוי עצמי ובין שליטה עצמית מופחתת והשמנה ובזבוזי כספים מיותרים ברחבי רשת האינטרנט ? מאמר חדש המתפרסם בקרוב, שתמציתו ראתה אור לאחרונה מעלה כי רשת פייסבוק, כרשתות חברתיות אחרות מחולל עלייה זמנית בהערכה העצמית והדימוי העצמי שממנו נהנה הגולש ברשת החברתית, בעקבות עיסוק חברתי והעצמה חברית, מה שמוביל לירידה בשליטה העצמית שלו .
התנהגויות נוספות עליהן מצביעים החוקרים כקשורות בשימוש מוגבר ברשתות חברתיות הן השמנה ובזבזנות ברשת, שייתכן שקשורות לתופעה האמורה. כך החוקרים מעלים במאמר סיכון מוגבר להשמנה, עודף משקל ובזבזנות יתרה בקרב משתמשי פייסבוק או רשתות חברתיות אחרות העושים שימוש נפוץ ברשת זו.

מן הממצאים שעתידים לראות אור בכתב העת בנושא מחקר התנהגותי צרכני Journal of consumer research עולה כי היקף השימוש ברשתות החברתיות שמגיע כדי מאות מליוני משתמשים קבועים, חלקם אף מכורים לרשתות חברתיות ובראשן רשת פייסבוק Facebook הינו בעל השפעה לא רק על בתחום הבריאותי הכללי – לדוגמה מיעוט פעילות גופנית והפחתה של פעילויות חברתיות של ממש מחוץ לבית, ומשחקים חברתיים ממשיים, באופן המשנה את הנורמות הנהוגות, אלא אף משפיע על הרגלי הצרכנות של משתמשים ברשת החברתית וקשור לבזבזנות רבה של הגולשים בעקבות השימוש ברשתות חברתיות וכן מוביל לעודף משקל והשמנת יתר מוגברת בקרב אותם משתמשים.

במחקרם מעלים החוקרים סברה ומתמכים אותה במאמרם ולפיה כאשר גולש ברשת חברתית כדוגמת פייסבוק עושה שימוש בה, הוא מטפח את קשריו החברתיים ומציג דימוי עצמי חיובי ומקרין אותו החוצה מה שמשפר באופן זמני את הערכתו העצמית ואת הבטחון העצמי שהוא חש. עלייה זו בבטחון העצמי מובילה לשינוי במשמעת העצמית ובשליטה העצמית שמפגין הגולש. באופן זה מצאו החוקרים כי התנהגויות כמו עודף משקל- עלייה במשקל והשמנה קשורים לפיכך לשימוש ברשתות חברתיות (בהשוואה למי שאינו משתמש ברשתות חברתיות) וכן כאמור לסיכוי גבוה יותר של הגולשים ברשת החברתית להיות בעלי חובות גבוהים יותר בממוצע בכרטיסי האשראי שלהם- כלומר להתאפין בהתנהגויות בזמזניות יותר של כספים ושימוש כלכלי לא נבון ולא מושכל.

 

דילוג לתוכן